Header Search
Elefantens fot av Medeleine Hessérus – bokrecension av Linda

Skrivet den : 18 Jul 2016

Madeleine Hessérus har lyckats med konststycket att i Elefantens fot, förena spirande passion med dissektion av möss. Det är inte så konstigt som det kanske till en början låter då hon låter berättelsen utspela sig på en forskningsstation i Pripjat, i den förbjudna zonen vid Tjernobyl. Hit kommer Katarina, en biolog från Sverige som tillsammans med de andra forskarna på stationen ska kartlägga skadorna på djur-och växtlivet i det strålningsdrabbade området. Det är inte bara området kring Tjernobyl som kräver en försiktig hantering, utan det gäller i allra största drag även de relationer som existerar mellan forskarna i den isolerade situation som de befinner sig i.

Efter att ha läst Svetlana Aleksijevitjs utomordentliga Bön för Tjernobyl, så är romantik, oavsett om det rör ruiner eller människor, bland det sista jag förknippar med Tjernobyl. Det är ett område som både bokstavligen och bildligen förtjänar respekt och det lyckas Madeleine Hessérus att förmedla i Elefantens fot. Detta genom att låta berättelsen följa just ett forskarlag. För deras arbete med att övervaka och kontrollera strålningens utbredning är ett reellt vardagligt arbete som måste till. Samtidigt som Hessérus låter människorna vara mänskliga med allt vad det innebär, av lust och svek. Genom människorna ger hon även liv åt en plats där just inga människor kan leva och där de bara får röra sig med en geigermätare.

Elefantens fot kan kanske upplevas som lite mer krävande men detta är en av de saker som gör det till en bra bok.

/Linda