Header Search
Ingar Johnsrud, Malin Persson Giolito & Edward St Aubyn – bokrecensioner av Titti

Skrivet den : 28 Sep 2016

Ingar Johnsrud är en ny deckarstjärna på den norska författarhimlen. Jag läser inte jättemycket deckare men tycker det är trevligt ibland, framförallt på sommaren. Det hemliga brödraskapet från Wien är en riktig spännande och krävande deckare. Jag läste den med stor behållning. Jag kan lova att ingenting är som du trodde att det skulle vara. Politik, hemlig rasbiologisk sammanslutning i Wien, trådarna går bak ända till 30-talet. Rekommenderas.

storstavallt

Malin Persson Giolitos nya bok, Störst av allt. En spännande berättelse om överklass i Sverige. Huvudpersonen står anklagad för en  skolmassaker  kapitel för kapitel klarnar det för oss, vad är det som har hänt egentligen. Det är droger, våld föräldrar som inte klarar av att vara  just föräldrar.  Mitt i allt detta en ung kvinna som dras in mer och mer i ett förhållande hon egentligen vill lämna. Fint och välskrivet.

Efter svensk överklass kastade jag mig på den engelska motsvarigheten me Edward St Aubyns biografiska roman, Romanerna om Patrick Melrose  volym 1. Här har man valt att ge ut de tre första böckerna i en volym, de två andra kommer ut senare.

Det var för mig mycket obehaglig läsning hade inte de tre volymerna getts ut samtidigt tror jag inte att jag läst de andra. Endast fem år gammal är  Patrick i den första boken. En far som förgriper sig på honom, en mor som flyr undan i tablett- och alkoholmissbruk. Den fortsatta delen beskriver en  drogberoende, olycklig Patrick som är i New York för att hämta hem kvarlevorna eftwr sin far. I den sista delen kan jag åtminstone andas ut, nu har  Patrick kommit ifrån sina droger och här möts vi på middagsbsjudningar. Ytliga, ironiska och dräpande sätter man åt varandra med elakheter och  gliringar. Det här låter förfärligt men jag lovar det är lysande författarskap och jag väntar med spänning på de andra delarna. Läs dem och varför inte  som jag gjorde först om Sverige och sedan England.

/Titti

Tags: , ,

Kategori: Aktuellt, Recensioner